17.7.06

Mijn eerste H. Communie.

Samen met Gerrie op 't Stuupke.
.
Communieprentjes uit de 40-er jaren.
.
Hieronder staan een aantal cadeautjes, die je in de 40-jaren met de communie kreeg. Het hele leven werd in die tijd gedomineerd door de Kerk. Deze opvoeding heeft veel sporen achtergelaten, negatieve en ook wel positieve. Ik weet wel, dat ik toen de betekenis van de Eerste H. Communie goed kende. Het feest was een religieus feest, met religieuze geschenken. Jarenlang hebben ze op mijn slaapkamer gehangen. Schilderijtjes met met teksten als: Eert U Vader en Moeder. Kinderen van heel rijke ouders kregen zelfs een complete mini priesteruitrusting met een altaartje en alle benodigdheden voor een mis. Een soort poppenhuis voor jongens. Wat was dat toen toch een poppenkraam!
.
De Nieuwjaarbrief.
.
Tijdens mijn lagere schooltijd schreef je in december een nieuwjaarsbrief. Eerst moest je zo'n brief gaan kopen bij Beijnsberger . Hij was nogal duur, 25 cent. Een heel bedrag in die tijd. Er zat een soort glitter op het papier. De meester schreef een wens op het bord. Jij schreef dat zo mooi mogelijk over en liefst ook nog zonder fouten. Wij, de leerlingen, hadden toen allemaal een compleet gezin. Scheiden, dat deden ze in de dorpen niet. Iedereen begon de brief met 'Lieve Ouders'. Op nieuwjaarsdag las de brief voor. Je was wel wat zenuwachtig. Zouden ze het een mooie brief vinden? En jawel hoor: Good gedoan, jungke, hie hubse eine gulje, neet verleeze en sjtraks gaon we nao opa en oma om die auch zaalig nuujaor te winse. Ik vraag me nu af, waar die brieven gebleven zijn. Volgens mij bewaarden ze in die tijd bijna niets. Jammer!