17.7.06

Ik ging naar de 2de klas en toen ..


. . . verscheen de Katechismus. 'n Ramp! Antwoorden leren op vragen, die je niet begreep. Als je aan de kapelaan om uitleg vroeg, werd je beschuldigd aan de woorden van God te twijfelen. Als je groter was, zou alles duidelijk worden. Dus leren, van buiten leren!! of anders de de vraag met het antwoord voor straf 25 keer overschrijven. Zelfs toen ik in 1964 in Neer als onderwijzer werkzaam was, kreeg 'n jongen van de kapelaan 'n draai om zijn oren, toen hij geen antwoord wist op de vraag: Wat is naastenliefde?

.
Op internet heb ik 'n site met dit gehaat boekje gevonden. De Katechismus of Christelijke leer, ten gebruike van de Nederlandse bisdommen voorgeschreven voor het aartsbidom Utrecht door zijne eminentie Johannes kardinaal de Jong, aartsbisschop van Utrecht (Utrecht, 1948).
.
Klik op 't LOGO en veel plezier en herkenning.
Klik eerst op DE INHOUD. Daarna op DE INLEIDING en dan op de Inleidende vragen. Kies een vraag. Klik op de vraag en het antwoord verschijnt. De herkenning!
.

En voor de kapelaan uit Neer is deze oefening van toepassing:
De oefening van berouw:
Barmhartige God, ik heb spijt over mijn zonden,
omdat ik Uw straffen heb verdiend,
maar vooral, omdat ik U, mijn grootste weldoener
en het hoogste goed heb beledigd.
Ik verfoei al mijn zonden en beloof,
met de hulp van Uw genade,
mijn leven te beteren en niet meer te zondigen.
Heer, wees mij zondaar genadig.