17.7.06

1944


Tijdens de 2de Wereldoorlog kregen we van de bezetters zinken munten. Alleen de munt van 2,5 cent werd gebruikt voor de gasmeter.

To Hofstra, de schrijfster van de Oorlogsschriften
.


Als je op de afbeelding klikt, kom je bij de 10 oorlogsschriften van To. Hofstra. De Oorlogsschriften gaan over de Tweede Wereldoorlog in haar woonplaats Sneek.Als de oorlog uitbreekt, is To 16 jaar oud. Ze beschrijft in haar schriften de dagelijkse gang van zaken en bewaart allerlei materialen die te maken hebben met de oorlog. Neem eens rustig de tijd en blader door de schriften. Je ervaart dan iets van die tijd.
.
Een aantal verwoeste kerken uit Midden-Limburg..


Vlak na de oorlog kregen we thuis een boek met daarin de verwoeste kerken in Limburg. De foto's die daarin stonden maakten grote indruk op me. Deze kerken heb ikzelf ook gezien. Vooral de kerk van Leveroy staat in mijn geheugen gegrift. Wat een verspilling van cultuurgoederen, nodeloos opgeblazen monumenten, die in die tijd veel meer betekenis hadden dan nu. Een klein kringetje kerken rond mijn geboorteplaats Heytse. Zo zag een groot deel van Europa eruit!! En dan praat ik nog niet over verspilling aan mensenlevens. Miljoenen!! De dodenherdenking heeft voor mij nog altijd zin!!